Den Norske modellen med Dag Terje Jacobsen

Den norske modellen

En tredelt modell - presentert av Dag Terje Andersen

Lørdag 06. april 2024 deltok styret i Grønland/Tøyen/Gamlebyen Arbeiderpartilag i Tillitsvalgtdagen. Denne dagen var satt av til opplæring av styremedlemmer i ditt lokale Arbeiderpartilag. Dette for at vi skal kunne gjøre en så god jobb som mulig for dere. Her fikk leder, nestleder, kasserer, sekretær og styremedlemmer god opplæring i vervet.

Dag Terje Andersen, blant annet tidligere Stortingspresident fra Arbeiderpartiet, holdt et veldig godt foredrag om den norske modellen. Dette er såpass viktig at vi føler det er på sin plass med en rask repetisjon her.

En tredelt modell

Den norske modellen er ofte definert som samspillet mellom den økonomiske politikken, det organiserte arbeidslivet og brede offentlige velferdsordninger.

Den økonomiske modellen

• Skatter
  • Nasjonalbudsjett og Keynesianisme - hvis det er dårlige tider, må staten bruke penger for å likevel stimulere til vekst, såkalt motkonjunkturpolitikk
  • Omfordeling og utjamning
  • Aktiv næringspolitikk

Arbdeidslivsmodellen

• Trepartssamarbeidet - samarbeid mellom organisasjoner som representerer arbeidsgivere og arbeidstakere (partene) og staten
  • Sentrale lønnsoppgjør
  • Høy organisasjonsgrad

Velferdsmodellen

• Stor og aktiv offentlig sektor
  • Lik rett til utdanning og helse - vi bruker evnene til alle, ikke bare noen få privligerte
  • Sosial trygghet

Se mer om den norske modellen i videoen under.

Mange forsøker å bryte ned og sverte den norske modellen. Vi lover å bruke alle krefter vi har til å forsvare den, slik at alle har mulighet til å leve gode liv i Norge.

Les hva LO stat og Spekter sier om Supermodellen